Supervisie, intervisie en coaching

Als professional weet ik hoe belangrijk het is om te blijven groeien – zowel op persoonlijk als op professioneel vlak. Daarom bied ik supervisie, intervisie en coaching aan voor mensen die zichzelf willen ontwikkelen en effectiever willen functioneren in hun werk.

In mijn supervisie help ik je om te reflecteren op je handelen en je professionele vaardigheden te versterken. Tijdens intervisie begeleid ik groepen collega’s die samen willen leren van elkaars ervaringen. Daarnaast bied ik coaching op maat, waarbij we samen werken aan het bereiken van jouw doelen en het overwinnen van obstakels.

Supervisie

Een gestructureerde en persoonlijke leer- en begeleidingsvorm die zich richt op de professionele ontwikkeling van een individu


“Supervisie helpt je om
bewuster, krachtiger en professioneler te handelen.”

Deze methode wordt vooral ingezet in beroepsgroepen waarbij persoonlijke reflectie en groei centraal staan, zoals in de zorg, het onderwijs, maatschappelijk werk en andere mensgerichte beroepen. Supervisie is vaak een verplicht onderdeel binnen opleidingen of functies waarin de relatie met anderen—zoals cliënten, patiënten of collega’s—essentieel is. Het wordt gezien als een waardevol instrument om vakbekwaamheid te vergroten en persoonlijke groei als professional te stimuleren.

Supervisie draagt bij aan zowel persoonlijke als professionele ontwikkeling. De belangrijkste doelen zijn:

  • Het versterken van zelfreflectie en zelfsturend vermogen
  • Het vergroten van professionele competenties en effectiviteit
  • Het leren omgaan met professionele uitdagingen, dilemma’s en emoties
  • Het verbeteren van de balans tussen persoonlijke en professionele grenzen

Kenmerken van supervisie

Reflectie op eigen handelen

De supervisant (degene die supervisie ontvangt) reflecteert, onder begeleiding van een supervisor, op eigen ervaringen en gedrag binnen de werksituatie.

Persoonlijke ontwikkeling

Tijdens supervisie krijg je inzicht in gevoelens, overtuigingen en gedragspatronen. Je leert hoe deze je professioneel handelen beïnvloeden — in denken, voelen, willen en doen.

Individueel of in kleine groep

Supervisie kan één-op-één plaatsvinden of in een kleine groep. In groepssupervisie delen deelnemers hun ervaringen en leren ze van elkaar.

Procesgericht leren

Supervisie draait niet om het vinden van directe oplossingen, maar om het ontdekken van persoonlijke leerdoelen en het versterken van professionele vaardigheden.

Een gestructureerde aanpak

Supervisie vindt plaats over een afgesproken periode, meestal in meerdere sessies, en volgt een duidelijke, methodische aanpak.

Vertrouwelijkheid is essentieel

Openheid en vertrouwen vormen de basis van supervisie. Alles wat besproken wordt, blijft binnen de groep.

Intervisie

Een gestructureerde vorm van collegiale ondersteuning en reflectie

Samen reflecteren, samen leren, samen groeien.”

Professionals komen in kleine groepen samen om te leren van elkaars ervaringen, inzichten en uitdagingen. Het doel van intervisie is zowel persoonlijke als professionele ontwikkeling. Deze methode wordt vooral gebruikt in beroepen waarin reflectie op het eigen handelen essentieel is.

Intervisie heeft meerdere doelen, waaronder:

  • Het vergroten van zelfreflectie en zelfinzicht
  • Het verbeteren van professionele vaardigheden
  • Het aanpakken van werkgerelateerde uitdagingen
  • Het leren van verschillende perspectieven en werkwijzen
  • Het versterken van samenwerking en collegialiteit

Kenmerken van intervisie

Collegiaal en gelijkwaardig

Intervisie vindt plaats tussen collega’s of vakgenoten op gelijk niveau. Vaak start de groep met een begeleider of gespreksleider, maar het doel is om uiteindelijk zelfstandig verder te gaan.

Eigen werkervaringen centraal

De deelnemers brengen casussen of vraagstukken in vanuit hun eigen werkpraktijk. Denk aan dilemma’s, uitdagingen of twijfels over het eigen professionele handelen.

Gestructureerde aanpak

Elke bijeenkomst volgt een vaste methodiek, zoals de incidentmethode, de Balint-methode of de roddelmethode. Deze structuur helpt om de discussie te verdiepen.

Reflectie staat centraal

Het doel is niet direct oplossingen aandragen, maar juist reflecteren en inzicht krijgen in eigen gedrag, denkpatronen en overtuigingen.

Zelforganisatie van de groep

De groep is zelf verantwoordelijk voor de organisatie, het verloop van de bijeenkomsten en het bewaken van de voortgang.

Vertrouwelijkheid is essentieel

Openheid en vertrouwen vormen de basis van intervisie. Alles wat besproken wordt, blijft binnen de groep.

Voorbeelden van intervisievragen

Tijdens intervisie kunnen uiteenlopende onderwerpen aan bod komen, zoals:

  • Hoe ga ik om met een lastige cliënt of collega?
  • Hoe kan ik mijn werkdruk beter managen?
  • Wat kan ik doen om mijn communicatie te verbeteren?
  • Hoe bewaak ik mijn grenzen beter?

Waarom kiezen voor intervisie?

Intervisie is een laagdrempelige en effectieve manier om samen te leren. Deelnemers ondersteunen elkaar in hun groei als professional, met respect voor ieders ervaring en inbreng.

Wat is het verschil tussen intervisie en supervisie?

Bij intervisie reflecteren gelijkwaardige collega’s samen op hun werkpraktijk, meestal zonder externe begeleiding. Bij supervisie begeleidt een professional (supervisor) één persoon of een kleine groep. De focus ligt op diepgaande persoonlijke en professionele ontwikkeling, vaak met een therapeutisch of coachend karakter.

Coaching

Een gestructureerd proces waarbij een coach individuen of groepen begeleidt bij het bereiken van persoonlijke en professionele doelen.

“Coaching: het ontsluiten van je potentieel om de beste versie van jezelf te worden.”

Het doel is om cliënten te ondersteunen bij het ontdekken en ontwikkelen van hun potentieel, het overwinnen van obstakels en het verbeteren van vaardigheden en strategieën.

Coaching kan op verschillende gebieden worden ingezet. De meest voorkomende doelen zijn:

  • Persoonlijke ontwikkeling: Het vergroten van zelfvertrouwen, emotionele intelligentie en communicatieve vaardigheden.
  • Loopbaanontwikkeling: Begeleiding bij loopbaanvragen, functiewijzigingen of het verbeteren van prestaties op de werkvloer.
  • Leiderschapsontwikkeling: Het versterken van leiderschapsvaardigheden en strategisch denken.
  • Balans tussen werk en privé: Ondersteuning bij het vinden van een gezonde balans tussen werkverplichtingen en persoonlijke behoeften.
  • Verandermanagement: Hulp bij het omgaan met veranderingen, zowel op de werkvloer als in de privésfeer.

Kenmerken van coaching

Doelgericht werken

Coaching is altijd gericht op het behalen van concrete doelen, zoals persoonlijke groei, loopbaanontwikkeling of het verbeteren van specifieke vaardigheden.

Individuele of groepsgerichte aanpak

Coaching kan één-op-één plaatsvinden of in groepsverband, bijvoorbeeld bij teamontwikkeling of organisatieveranderingen.

Gespreksgerichte methode

Het coachingsproces bestaat vooral uit gesprekken. De coach stelt vragen, luistert actief en geeft feedback, zodat de cliënt zelfinzicht krijgt en nieuwe perspectieven ontdekt.

Actieve betrokkenheid van de cliënt

De cliënt speelt een actieve rol en is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen leerproces. De coach begeleidt, maar de cliënt maakt de keuzes.

Vertrouwelijkheid en veiligheid

Coaching vindt plaats in een vertrouwelijke en veilige omgeving. Dit zorgt ervoor dat de cliënt open en eerlijk kan spreken over zijn of haar uitdagingen en ambities.

Vertrouwelijkheid is essentieel

Openheid en vertrouwen vormen de basis van coaching. Alles wat besproken wordt, blijft binnen de groep.

Zoek je begeleiding in de vorm van supervisie, intervisie of coaching?

Of wil je reflecteren op je professionele handelen, jezelf ontwikkelen of effectiever omgaan met werkgerelateerde uitdagingen? Neem gerust contact met me op voor meer informatie. Samen kijken we wat het beste past bij jouw leer- of ontwikkelvraag.

Professioneel, kwaliteit en vakmanschap

Ik ben lid van de Beroepsvereniging van professionals in sociaal werk (BPSW) en de Landelijke Vereniging voor Supervisie en Coaching (LVSC). Daarnaast ben ik geregistreerd bij het Registerplein en de LVSC en sta ik ingeschreven bij het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO).

Door mijn registraties toon ik dat ik werk aan mijn professionaliteit en borg ik daarmee de kwaliteit van mijn vakmanschap.